пʼятницю, 24 квітня 2020 р.

Курси, вебінари, олімпіади. Портал «Всеосвіта». 
Педагогічне кредо:
"Учитель не той, хто вчить, а той , у кого вчаться".
Життєве кредо:
"Де є любов, там є життя" 
Тема досвіду:
Активізація пізнавальної діяльності та формування мовної компетенції школярів шляхом впровадження інтерактивних технологій
      Найголовнішим завданням педагога на кожному уроці є активізація пізнавальної діяльності учнів. Тому щоразу, обдумуючи урок, учитель має спочатку розв'язати принципове завдання, як найдоцільніше організувати передачу нового матеріалу - повідомлення, евристична бесіда, відкриття, роздум, розв'язання проблеми, самостійна робота тощо. Необхідно перетворити кожний урок на урок спілкування, мислення, де істина постає як суперечка про істину, як діалог.
    З метою активізації пізнавальної діяльності, я на кожному уроці застосовую елементи інтерактивних технологій, творчі проблемні завдання, що забезпечують розвиток тих здібностей і якостей, які перебувають у стадії формування.

Інтерактивне навчання - це, насамперед, діалогове навчання, під час якого здійснюється взаємодія вчителя та учня. Інтерактив - це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, одним із завдань якої є створення комфортних умов навчання, за яких кожен учасник процесу відчуває свою інтелектуальну спроможність.
    Пізнавальний інтерес - це один із важливих мотивів навчання школярів. Його дія дуже сильна. Під впливом пізнавального навчання робота навіть у слабких учнів відбувається продуктивно. Пізнавальний інтерес за умов правильної організації педагогічної діяльності учнів та системності повинен впливати на розвиток дитини.
  Пізнавальний інтерес - це міцний засіб навчання. Класична педагогіка минулого стверджувала «Смертельний гріх учителя - бути нудним». Тому потрібно надавати перевагу тим методам, що передбачають залучення учнів до активного здобування знань. Дослід чи проблемне навчання не можна протиставляти інформаційним методам або репродуктивному засвоєнню знань. Тільки вміле їх поєднання дає можливість підвищити ефективність навчання.     Актуальним сьогодні є впровадження у навчальний процес таких засобів активізації, як системи пізнавальних і творчих завдань, застосування різних прийомів співробітництва і навчального діалогу, групової та індивідуальної роботи, що сприяє зміцненню інтересів дітей.
                                                «Мікрофон»                                                                                               Серед інтерактивних методів навчан­ня я  віддаю перевагу технології «Мікрофон», яка надаєможливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи власну думку чи позицію.
     Правила проведення:
1.  Говорити має тільки той, у кого є «символічний» мікрофон.
2. Подані відповіді не коментуються і не оцінюються.
3. Коли хтось висловлюється, решта не має права перебивати, щось говорити, вигукувати з місця.
                                                 Робота в парах.
  Роботу в парах можна використовувати для досягнення будь-якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірки знань тощо. За умов парної роботи всі діти в класі отримують можливість говорити, висловлюватись. Робота в парах дає учням час подумати, обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом. Вона сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, критичного мислення, вміння переконувати й вести дискусію.
   Під час роботи в парах можна швидко виконати вправи, які за інших умов потребують значної витрати часу. Серед них можна назвати такі:
- обговорити текст, завдання;
- узяти інтерв'ю і визначити став­лення партнера до будь-якої на­вчальної діяльності;
- зробити аналіз чи редагування письмової роботи одне в одного;
- проаналізувати разом проблему, вправу;
- протестувати її оцінити одне од­ного;
- дати відповіді на запитання вчи­теля;
- порівняти записи, що зроблені в класі.
                                               Робота в групах
  Робота в групах надає всім учасникам можливість діяти, практикувати навички співробітництва, міжособистісного спілкування (зокрема, відпрацювання прийомів активного слухання, прийняття спільного рішення, узгодження різних поглядів). Роботу в групах слід використовувати тоді, коли необхідно розв'язати проблему, з якою важко впоратись індивідуально та коли одним із очікуваних результатів є набуття навичок роботи в команді.
   Під час створення груп рекомендується об'єднувати в одній групі учасників із різними рівнями підготовки та досвіду з питання, що розглядається, оскільки в різнорідних групах стимулюється творче мислення, інтенсивний обмін ідеями, проблема може бути розглянута з різних боків.
   Методична література містить сформульовані на основі досвіду інтерактивного навчання загальні правила роботи в групах:
кожний учасник за бажанням має можливість висловитися;
- усі учасники групи поважають цін­ності та погляди кожного, навіть якщо не згодні з ними;
обговорюються ідеї, а не люди, що їх висловили;
- усі учасники роблять зауваження стисло й по суті;
- усі конфлікти, що виникають, розв'язуються мирним шляхом із урахуванням інтересів учасників і правил роботи;
- усі учасники прагнуть створити відкриту, ділову, дружню атмосферу;
після завершення групової роботи її результати повинні бути презентовані іншим групам. 
   Під час роботи в малій групі з п'яти осіб учасники можуть виконувати такі ролі:
- ведучий (посередник-організатор роботи групи);
- секретар (записує результати роботи);
- доповідач (представляє результати роботи групи решті груп);
- спостерігач (аналізує індивідуальну поведінку членів групи, визначає, як члени групи можуть упоратися з проблемами, що виникають під час роботи);
- хронометрист (стежить за часом, призначеним для групової роботи).
Правила роботи в групах:           
1. Перед початком роботи розподілити ролі.
2. Уважно читати завдання-інструкцію(слухати).
3. Говорити по черзі, не перебивати одне одного.
4. Дотримуватися відведеного часу.
5. Презентувати роботу може командир групи.
6. Давати можливість презентувати дослідження всім членам групи.
7. Дотримуватися правила піднятої руки.
8. Працювати так, щоб не заважати іншим.
                                               «Мозковий штурм»
  «Мозковий штурм» є відмінним методом для використання досвіду учнів із метою розв'язання проблем та розробки ідей. Є, однак, дуже специфічні правила й основні принципи для «мозкового штурму», яких потрібно дотримуватись.
     «Мозковий штурм» найкраще спрацьовує в групах у кількості 5-7 осіб.
Основні ознаки:
- Чітко визначте проблему або тему для «мозкового штурму».
- Працюйте в колі.
- Оберіть лідера, який веде обговорення і заохочує появу нових ідей. Він повинен заохочувати кількість, а не якість ідей.
    Щоб збільшити появу нових ідей, ви можете надати учням певний час на роздуми і після декількох хвилин розпочинати знову.
Правила «мозкового штурму»
1. Жодної критики!
2. Запозичення інших ідей є нормальним явищем.
3. Бажаною є велика кількість ідей.
4. Оцінювання відбувається згодом.
   Щоб удосконалити якість ідей, надайте дітям час для того, щоб вони написали свої ідеї спочатку індивідуально.
    Діліться ідеями циклічно, коли окремі учасники або групи розповідають про одну ідею по черзі та ідеї не повторюються.
   «Мозковий штурм» може бути проведений у двох групах - тоді кожна група поширює список, який складається зважаючи на списки інших.
ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ«ШІСТЬ МИСЛЯЧИХ КАПЕЛЮХІВ ДЕ БОНО»
   В основі «Шести капелюхів» лежить ідея паралельного мислення. Традиційне мислення грунтується на полеміці, дискусії і зіткненні думок. Однак при такому підході часто виграє не найкраще рішення, а те, яке найуспішніше пропагувалося в дискусії. Паралельне мислення - це мислення конструктивне, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують.
    Метод шести капелюхів - це простий і практичний спосіб розділення процесу мислення на шість різних режимів, кожен з яких представлений метафоричним капелюхом певного кольору.
Ми можемо навчитися оперувати різними аспектами нашого мислення по черзі. Потім зібрати ці аспекти разом і ми отримати «повноколірне мислення». Даний метод забезпечує більш ефективну концентрацію та усвідомлення глибини мислення, а також легкість в опануванні власними думками.
  Використовувати метод на особистому рівні можливо в будь-яких областях розумової діяльності, це можуть бути, наприклад, важливі листи, статті, плани, рішення проблем. В професійній діяльності - планування, оцінка чого-небудь, дизайн, створення ідей. У груповій роботі - проведення зустрічей, знову ж таки - оцінка, планування, вирішення конфліктів, навчання.
   Деякі дослідження дають підстави вважати, що в різних режимах функціонування мозку (критика, емоції, творчість) його біохімічний баланс відрізняється. Якщо це так, то якась система на зразок шести капелюхів просто необхідна, тому що не може бути єдиного «біохімічного рецепта» для оптимального мислення.

Білий капелюх: інформація
Детальна і необхідна інформація. Тільки факти. Яка ще необхідна інформація?
Використовується для того, щоб спрямувати увагу на інформацію. У цьому режимі мислення нас цікавлять лише факти. Ми задаємося питаннями про те, що ми вже знаємо, яка ще інформація нам необхідна і як нам її отримати.

Жовтий капелюх: логічний позитив
Символічне відображення оптимізму. Дослідження можливих успіхів і позитивних сторін. Переваги. Чому це спрацює?
Вимагає переключити свою увагу на пошук переваг і позитивних сторін ідеї, яка розглядається.

Чорний капелюх: критика
Застерігає і змушує думати критично. Що може статися поганого або що піде не так? Обережність.
Дозволяє дати волю критичним оцінками, побоюванням й обережності. Вона захищає нас від нерозважливих і непродуманих дій, вказує на можливі ризики і підводні камені. Користь від такого мислення безсумнівна, якщо, звичайно, нею не зловживати.
Червоний капелюх: почуття та інтуїція
І не намагайтеся їх пояснити. Які почуття в мене виникають?
.
У режимі червоного капелюха в учасників (якщо це колективне обговорення) є можливість висловити свої почуття та інтуїтивні здогади щодо питання, яке обговорюється, не вдаючись у пояснення про те, чому це так, хто винен і що робити далі.
Зелений капелюх: креативність
Зосередження на творчості, альтернативних рішеннях, нові можливості та ідеї. Це можливість висловити нові поняття та концепції.
Перебуваючи під зеленим капелюхом, ми придумуємо нові ідеї, модифікуємо вже існуючі, шукаємо альтернативи, досліджуємо можливості, взагалі, даємо креативності зелене світло.

Синій капелюх: управління процесом
Керування розумовими процесами. Гарантія дотримання всіх шести капелюхів.

Синій капелюх відрізняється від інших капелюхів тим, що він призначений не для роботи зі змістом завдання, а для управління самим процесом роботи. Зокрема, його використовують напочатку сесії для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте і поставити нову мету.
Як це відбувається
   У груповій роботі найпоширеніша модель - визначення послідовності капелюхів на початку сесії. Послідовність визначається виходячи зі змісту завдання або проблеми, що необхідно вирішити. Потім починається сесія, під час якої всі учасники одночасно «одягають капелюхи» певного кольору у певній послідовності, і працюють у відповідному режимі. Модератор залишається під синім капелюхом і стежить за процесом. Результати сесії підсумовуються під синім капелюхом.
Переваги
   Переваги методу, оголошені Едвардом де Боно під час перебування під жовтим капелюхом:
Зазвичай розумова праця уявється нудною та абстрактною. "Шість капелюхів" дозволяє зробити її яскравим і захоплюючим засобом управління своїм мисленням.
Кольорові капелюхи - це метафора, яка добре запам'ятовується, яку легко застосовувати.
   Метод шести капелюхів можна використовувати на будь-якому рівні складності, від дитячого садка до ради директорів.
Завдяки структуруванню роботи та виключенню безплідних дискусій мислення стає більш сфокусованим, конструктивним і продуктивним.
Метафора капелюхів є свого роду рольовою мовою, наякій легко обговорювати і переключати мислення, відволікаючись від особистісних переваг і нікого не ображаючи.
  Метод дозволяє уникнути плутанини, оскільки тільки один тип мислення використовується всією групою в певний проміжок часу.

Метод визнає значимість усіх компонентів роботи над завданням (проектом) - емоцій, фактів, критики, нових ідей, і включає їх в роботу в потрібний момент, уникаючи деструктивних факторів.
Недоліки методу
1.      Для ефективного застосування потрібні  розвинена уява й ретельне тренування.
2.      Велике психологічне навантаження.
3.      Очікуваний результат.
   Використовувати метод на особистому рівні можливо в будь-яких областях розумової діяльності, це можуть бути, наприклад, важливі листи, статті, плани, рішення проблем. В професійній діяльності - планування, оцінка чого-небудь, дизайн, створення ідей. У груповій роботі - проведення зустрічей, знову ж таки - оцінка, планування, вирішення конфліктів, навчання.

   Інтерактивні технології відіграють важливу роль у сучасній освіті. Їхня перевага полягає в тому, що учні за­своюють рівні пізнання (знання, розуміння, застосування, оцінювання), у класах збільшується кількість учнів, які свідомо засвоюють навчальний матеріал. Учні займають активну позицію у засвоєнні знань, зростає їхній інтерес у сприйманні знань. Значно підвищується особистісна роль учителя - він є лідером, організатором. Але необхідно зазначити, що проектування і проведенням уроків за інтерактивними технологіями потребують, перш за все, компетентності в цих технологіях учителя, його вміння переглянути і перебудувати свою роботу з учнями.

Мої досягнення






                                              

 ©Фокіна К. І.

Всі права та матеріали, розміщені на блозі
належать вчителю Чорнобаївського НВК Фокіній К.І. та охороняються відповідно до законодавства України

 Всі ілюстрації та відеоматеріали, розміщені в блозі,

                             взяті з джерел Інтернета, що знаходяться у вільному доступі,
                                  та використовуються виключно з некомерційною метою.

Немає коментарів:

Дописати коментар